Siirry suoraan sisältöön
Prisma logo

Opinto-ohjauksen toimintatapojen ja menetelmien kehittäminen on yläkoulun ohjauksessa keskeinen haaste. Tässä väitöskirjatutkimuksessa kehitettiin yläkoulun oppilaanohjauksessa käytettävä nuorten ajattelu- ja toimintatapojen (suoritusstrategioiden) kehittämiseen tähtäävä ohjausmalli (SOKO-malli) ja tutkittiin sen vaikutuksia. Ohjaukseen osallistui yhden Kanta-Hämeessa sijaitsevan yläkoulun kaikki yleisopetuksessa olevat 7.- ja 8.-luokkalaiset (N=234) ja tutkimusjoukko jaettiin kahteen koe- ja kontrolliryhmään. Tutkimuksessa lähestyttiin nuoren koulusuoriutumiseen liittyviä tilanteita itsesäätelyprosessin näkökulmasta, jolloin keskeistä oli luottamus nuoren olemassa oleviin voimavaroihin. Ohjausprosessissa sovellettiin kognitiivisen- ja sosiodynaamisen ohjauksen menetelmiä. Ohjaus kohdistettiin nuoren suoritusstrategian osatekijöihin: ennakointiprosessiin (kykyuskomuksiin, itseluottamukseen ja odotuksiin), toiminnalliseen prosessiin (tehtäväsuuntautuneisuuden kehittymiseen ja opiskelutaitoihin) sekä tulkintaprosessiin (onnistumisten ja vastoinkäymisten rakentavaan tulkintaan).

Ryhmäohjaus nuoren suoritusstrategioiden muutoksen mahdollistajana

50,10 €
Hinta ja saatavuus voivat vaihdella myymälöittäin

Toimitettuna

Ei saatavilla

Osta nyt, nouda myymälästä

Ei saatavilla

Oletko tyytyväinen tuotetietoihin?

Ovatko tuotetiedot riittävät? Jos tuotetiedoissa on puutteita tai niitä voisi muuten parantaa, anna palautetta.