Miesten juhlapukeutumiseen löytyy yhä useammin vastaus Prismasta
Miehet ostavat nyt juhlavaatteet Prismasta. Myyntiluvut kertovat, että juhlapukeutumisen myynti on kasvanut vuodessa jopa viisinkertaiseksi. Puvun lisäksi miesten hankintalistalla ovat kauluspaidat, kengät ja juhliin sopivat solmukkeet.
Smart Casual -juhlapukeutuminen
Prisman tutkimuksesta selviää, että parhaillaan miesten suosituin juhlatyyli on smart casual. Juhlapukeutumisen tuotteiden hankkiminen marketista on muodostunut arkipäiväiseksi ja jopa trendikkääksi valinnaksi.
Kaikkien juhlapukeutumisen tuotteiden, esimerkiksi puvuntakkien, liivien, housujen ja pukupaitojen myynti on noussut selvästi. Miesten juhlapukeutumisessa pitkään trendinä ollut “smart casual” -juhlapukeutuminen näkyy myös Prismassa edelleen kasvavana ilmiönä.
Smart casual -juhlapukeutumisessa yhdistellään hieman arkisempia, mutta silti siistejä vaatteita keskenään. Irtotakin ja kauluspaidan kanssa puetaan siistit housut, esimerkiksi tummat farkut tai chinot. Pukeutumisen muunneltavuus eri tilaisuuksien mukaan arjesta juhlaan korostuu. Töiden jälkeen muokataan päivän asua lisäämällä irtotakki ja esimerkiksi solmuke.
Tumma puku luottovaatteena
Ei tule yllätyksenä, että klassinen tumma puku nousee myös miesten luottovaatteeksi juhlista puhuttaessa. Tumma puku on perinteinen valinta erilaisiin tilaisuuksiin, ja kuluttajat arvostavat puvun monikäyttöisyyttä ja helppoutta tyylikkyyden säilyttämiseen eri tilanteissa. Myös puvun pitkäikäisyys on tärkeä valintakriteeri, ja kuluttajat mieltävätkin nykyään marketista ostettavat vaatteet laadukkaiksi ja kestäviksi.
Juhlapukeutumisen väreistä ykkösenä on edelleen suomalaisille tyypillisenä musta. Valkoinen ja sininen väri tulevat heti perässä, mutta niiden suosio miesten juhlapukeutumisessa on laskenut viime vuoteen verrattuna.
Lisäksi miehet arvostavat tyylikkäitä kenkiä, solmioita ja rusetteja sekä hyvin istuvia farkkuja ja istuvaa t-paitaa. Erityisesti solmukkeet ovat myös nousseet suosituksi ja niitä onkin myyty marras-joulukuussa yli 60 prosenttia enemmän viime vuoteen verrattuna.
Kauluspaita kruunaa tyylikkään puvun
Kyselytutkimuksen mukaan 70 prosenttia suomalaismiehistä ostaa uuden kauluspaidan kerran vuodessa, mikä osoittaa miesten kasvavaa kiinnostusta juhlavampien vaatteiden hankkimiseen. Prisman vetovoimatekijöinä miesten pukeutumisessa on myymälän saavutettavuus, ostamisen helppous, valikoima ja edullisuus.
Prisman miesten juhlamuodin osalta myyntidatasta nähdään selvästi se, että miehet päivittävät nyt erityisesti pukupaitansa sekä solmionsa tai solmukkeensa. Pukupaitojen valikoima on kattava ja tyylikäs, joten ne käyvätkin hyvin kaupaksi.