Siirry suoraan sisältöön
Prisma.fi etusivu
Ostoskori

Palautukset

Verkkokaupasta tilatut

Verkkokaupasta ostetuilla käyttämättömillä tuotteilla on 30 päivän ilmainen palautusoikeus, joten ehdit rauhassa tutustua tuotteisiin. Lue tarkemmat palautusehdot.

Tarjoamme myös 15.11.2024 alkaen tehdyille ostoksille pidennetyn palautusajan loppiaiseen 6.1.2025 asti Prisma.fi-verkkokaupassa.

Toivomme, että olet tyytyväinen ostokseesi!

Postin toimittamat tilaukset

Näin teet palautuksen

  1. Tee palautusilmoitus verkossa

    • Klikkaa palautuslinkkiä, jonka löydät "Tilauksesi on matkalla" -sähköpostiviestin alaosasta.

    • Avautuvasta palautusilmoitusnäkymästä voit valita palautettavan tuotteen tai tuotteet ja antaa muut palautuksessa tarvittavat tiedot.

    • Huomioithan, että voit palauttaa tuotteita vasta, kun olet saanut ne kotiisi. Palautusilmoituksella ei siis voi perua vielä matkalla olevaa tilausta.

  2. Pakkaa lähetys ja liimaa palautustarra paketin päälle

    • Pakkaa tuote takaisin alkuperäispakkaukseensa ja paketoi lähetys huolellisesti postitusta varten, joko samaan laatikkoon kuin missä tilauksesi toimitettiin tai muuhun vastaavaan pakettiin. Tuotetta ei saa lähettää pelkässä alkuperäispakkauksessa, tai se ei ole enää myyntikelpoinen.

    • Liimaa toimituksen mukana tullut palautustarra pakkauksen päälle niin, että vanhat osoitetiedot peittyvät. Jos palautustarra on kadonnut, katso postitusohje sivun lopusta.

    • Huom! Jos palautat pienen määrän vaarallisia aineita sisältäviä tuotteita, kuten spraypakkaukset, parfyymit tai hius- ja kynsilakat, palautuspakkauksen päällä pitää olla varoitusmerkintä. Jos merkintä puuttuu, voit tulostaa sen Postin sivuilta, Avautuu uuteen välilehteen. Voit palauttaa pienen määrän vaarallisia aineita sisältäviä tuotteita useimpiin Postin palautuspisteisiin. Poikkeuksena kuitenkin maanalaiset pakettiautomaatit, joiden sijainnit voit tarkistaa täältä, Avautuu uuteen välilehteen. Jos tuote sisältää suuren määrän vaarallista ainetta, niin tuotetta ei saa palauttaa noutopisteisiin. Tällaisia tuotteita voivat olla esimerkiksi maalit, autonpuhdistusaineet tai akut ja akkuja sisältävät tuotteet. Lähetys on tällöin toimitettu sinulle kotiin ja siinä on vaarallisen aineen merkki. Jotta voit palauttaa tuotteen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja he tilaavat tuotteelle poisnoudon sinun puolestasi.

  3. Vie paketti palautuspisteelle

    • Palautus Postin pakettiautomaattiin: Voit viedä lähetyksen mihin tahansa Postin pakettiautomaattiin käyttämällä palautustarrassa olevaa lähetystunnusta (JJFI-koodi), varaa palautuslokero täältä., Avautuu uuteen välilehteen

    • Palautus Postin palvelupisteelle: Kun olet liimannut palautustarran paketin päälle, voit palauttaa lähetyksen mille tahansa Postin palvelupisteelle, katso lähin Posti täältä, Avautuu uuteen välilehteen.

    • Kun olet tehnyt palautusilmoituksen ja palauttanut tuotteen Postin palautuspisteelle, maksamme hyvityksen 14 päivän kuluessa siitä, kun olemme vastaanottaneet ja käsitelleet palautuksen. Saat sähköpostitse vahvistukset, kun palautus on käsitelty ja kun hyvitys on maksettu.

Jos tilasit suurikokoisen tai painavan tuotteen kotiinkuljetuksella (toimituskulut 49,90 €), ota yhteyttä asiakaspalveluumme palautuksesta ja noudosta sopimiseksi. Pidätämme oikeuden veloittaa palautuksesta aiheutuneet kustannukset.

Myymälästä noudetut tilaukset

Verkkokaupassa on käytössä kaksi erilaista Prisma.fi-myymälänoudon toimitustapaa:

  • Pikanouto: Keräämme tuotteen myymälän hyllystä 2 tunnin kuluessa tilauksesta. Tilaus noudetaan Prisman vihreästä noutolokerikosta tai noutopisteeltä.

  • Toimitetaan keskusvarastolta: Toimitamme keskusvarastoltamme tuotteen noudettavaksi noutolokerikosta tai noutopisteeltä pääsääntöisesti 2–4 päivässä.

Tuotteen toimitustapa vaikuttaa siihen, miten palautat tuotteen. Keskusvarastoltamme toimitettuja tuotteita ei palauteta suoraan myymälään, vaan ne palautetaan Postilla takaisin keskusvarastollemme.

Vinkki! Jos et ole varma, onko tuote kerätty myymälästä vai toimitettu keskusvarastolta, tunnistat keskusvarastoltamme toimitetun tilauksen siitä, että se on pakattu erilliseen pahvilaatikkoon tuotteen alkuperäispakkauksen lisäksi.

Näin palautat myymälästä noudetun tilauksen

Kahden tunnin kuluessa kerätty pikanouto myymälästä

  1. Tee palautusilmoitus verkossa

    • Klikkaa palautuslinkkiä, jonka löydät "Tilaus on noudettu!" -sähköpostiviestistä.

    • Avautuvasta palautusilmoitusnäkymästä voit valita palautettavan tuotteen tai tuotteet ja antaa muut palautuksessa tarvittavat tiedot.

    • Palautusilmoituksella keräämme tietoa palautettavista tuotteista ja palauttamisen syistä. Rahat palautuvat sinulle 14 päivän kuluessa siitä, kun olet vienyt tuotteen myymälän infopisteelle ja olemme käsitelleet palautuksen myös siellä.

    • Huomioithan, että voit palauttaa tuotteita vasta, kun olet vastaanottanut ne. Palautusilmoituksella ei siis voi perua vielä matkalla olevaa tilausta.

  2. Vie tuote samaan myymälään, josta noudit tilauksen

    • Tilausvahvistus toimii kuittina myymälässä. Palautukset käsitellään myymälöiden infopisteillä niiden aukioloaikoina.

    • Tuotteen voi palauttaa myymälään sellaisenaan alkuperäispakkauksessaan.

    • Kun olet tehnyt palautusilmoituksen ja palauttanut tuotteen myymälään, maksamme hyvityksen 14 päivän kuluessa. Saat sähköpostitse vahvistukset, kun palautus on käsitelty ja kun hyvitys on maksettu.

Huom! Pikanoudolla myymälästä tilatut polkupyörät kasataan myymälässä, ja niiden toimitusaika on poikkeuksellisesti noin 2–4 päivää.

Erotat pikanoutona kerätyn pyörän keskusvarastoltamme toimitetusta pyörästä siitä, että pikanoutona kerätyssä ja myymälässä kasatussa polkupyörässä ei ole tuotepakkausta. Poikkeuksena ovat kuitenkin lasten polkupyörät, jotka joissain tilanteissa toimitamme pakattuna.

Palauta pikanoutona kerätty polkupyörä samaan myymälään, josta noudit sen.

Jos olet epävarma, onko pyörä kerätty myymälästä, voit tarkistaa onko sinulle tullut ennen noutoilmoitusta "Tilauksesi on matkalla" -sähköpostiviestiä. Jos et ole saanut sellaista sähköpostiviestiä ollenkaan, niin pyörä on kerätty myymälästä. Palauta se silloin siihen myymälään, josta noudit sen.

Keskusvarastoltamme noin 2–4 päivässä toimitetut tuotteet

  1. Tee palautusilmoitus verkossa

    • Klikkaa palautuslinkkiä, jonka löydät "Tilaus on noudettu!" -sähköpostiviestistä. Palautuslinkki löytyy myös "Tilauksesi on matkalla" -sähköpostiviestin alaosasta.

    • Avautuvasta palautusilmoitusnäkymästä voit valita palautettavan tuotteen tai tuotteet ja antaa muut palautuksessa tarvittavat tiedot.

    • Huomioithan, että voit palauttaa tuotteita vasta, kun olet vastaanottanut ne. Palautusilmoituksella ei siis voi perua vielä matkalla olevaa tilausta.

  2. Pakkaa lähetys ja liimaa palautustarra paketin päälle

    • Pakkaa tuote takaisin alkuperäispakkaukseensa ja paketoi lähetys huolellisesti postitusta varten, joko samaan laatikkoon kuin missä tilauksesi toimitettiin tai muuhun vastaavaan pakettiin. Tuotetta ei saa lähettää pelkässä alkuperäispakkauksessa, tai se ei ole enää myyntikelpoinen.

    • Liimaa toimituksen mukana tullut palautustarra pakkauksen päälle niin, että vanhat osoitetiedot peittyvät. Jos palautustarra on kadonnut, katso postitusohje sivun lopusta.

    • Huom! Jos palautat pienen määrän vaarallisia aineita sisältäviä tuotteita, kuten spraypakkaukset, parfyymit tai hius- ja kynsilakat, palautuspakkauksen päällä täytyy olla varoitusmerkintä. Jos merkintä puuttuu, voit tulostaa sen Postin sivuilta, Avautuu uuteen välilehteen. Voit palauttaa pienen määrän vaarallisia aineita sisältäviä tuotteita useimpiin Postin palautuspisteisiin. Poikkeuksena kuitenkin maanalaiset pakettiautomaatit, joiden sijainnit voit tarkistaa täältä, Avautuu uuteen välilehteen. Jos tuote sisältää suuren määrän vaarallista ainetta, niin tuotetta ei saa palauttaa noutopisteisiin. Tällaisia tuotteita voivat olla esimerkiksi maalit, autonpuhdistusaineet tai akut ja akkuja sisältävät tuotteet. Lähetys on tällöin toimitettu sinulle kotiin ja siinä on vaarallisen aineen merkki. Jotta voit palauttaa tuotteen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja he tilaavat tuotteelle poisnoudon sinun puolestasi.

  3. Vie paketti palautuspisteelle

    • Palautus Postin pakettiautomaattiin: Voit viedä lähetyksen mihin tahansa Postin pakettiautomaattiin käyttämällä palautustarrassa olevaa lähetystunnusta (JJFI-koodi), varaa palautuslokero täältä., Avautuu uuteen välilehteen

    • Palautus Postin palvelupisteelle: Kun olet liimannut palautustarran paketin päälle, voit palauttaa lähetyksen mille tahansa Postin palvelupisteelle, katso lähin Posti täältä, Avautuu uuteen välilehteen.

    • Kun olet tehnyt palautusilmoituksen ja palauttanut tuotteen Postin palautuspisteelle, maksamme hyvityksen 14 päivän kuluessa siitä, kun olemme vastaanottaneet ja käsitelleet palautuksen. Saat sähköpostitse vahvistukset, kun palautus on käsitelty ja kun hyvitys on maksettu.

Huom! Keskusvarastoltamme myymälään toimitetut polkupyörät toimitamme tuotepakkauksessa. Tilauksen mukana tulee myös palautusohjeet.

Palauta keskusvarastolta toimitettu polkupyörä Postilla takaisin keskusvarastollemme.

Jos olet epävarma, onko pyörä kerätty keskusvarastoltamme vai myymälästä, voit tarkistaa "Tilauksesi on matkalla" -sähköpostiviestistä, lukeeko arvioidun toimitusajan kohdalla "Toimitetaan keskusvarastolta". Jos sähköpostissa lukee niin, palauta pyörä palautusohjeiden mukaisesti Postilla takaisin keskusvarastollemme.

Jos et ole saanut ennen noutoilmoitusta "Tilauksesi on matkalla" -viestiä, pyörä on kerätty myymälästä. Toimi silloin pikanoudon palautusohjeiden mukaan.

Myymälästä ostetut

Voit vaihtaa tai palauttaa Prisma-myymälästä ostamasi käyttämättömän ja myyntikelpoisen tuotteen 14 päivän sisällä ostamisesta mihin tahansa Prisma-myymälään, mikäli kyseinen tuote on tämän Prisman valikoimassa. Palautukset hoidetaan Prisman infopisteillä. Muistathan ottaa kuitin mukaan.

Palautusoikeus ei koske kuluttajansuojalain 6. luvun 16 §:n mukaisesti:

  • Avattuja hygienia- ja intiimituotteita, kuten seksivälineet, kasvomaskit, epilaattorit, partakoneet, hiustenhoitolaitteet ja -leikkurit, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume- ja verenpainemittarit, nappikuulokkeet ja hands-free-laitteet.

  • Alusvaatteita ja uima-asuja.

  • Pelejä, elokuvia, ohjelmistoja, kosmetiikkaa tai muita sinetöityjä tuotteita, kun tuotepakkaus tai sinetti on avattu.

  • Digitaalisia tuotteita, kuten e-kirjoja ja äänikirjoja.

  • Asiakkaalle leikattua metritavaraa kuten puutavaraa tai kankaita.

Verkkokaupan palautusehdot

Verkkokaupassa ei ole vaihto-oikeutta. Jos haluat vaihtaa tuotteen, palauta tilaamasi tuote ohjeiden mukaan ja tee uusi tilaus verkkokaupassa.

Huomioi palautuksessa nämä yleiset asiat:

  • Palautettavien tuotteiden tulee olla käyttämättömiä ja myyntikuntoisia, ts. puhtaita, vaurioitumattomia, hintalappujen tulee olla paikallaan, pakattuna alkuperäispakkauksiinsa sekä sisältää kaikki pakkauksessa olleet osat ja käyttöohjeet.

  • Käsittele tuotteita ja niiden pakkauksia varoen. Jos tuotetta on käytetty, se on pesty tai asennettu ja aktivoitu, saattaa se johtaa tuotteen arvon alenemiseen. Tuotteen arvon alennus vähennetään palautettavasta summasta.

Palautusoikeudet

Verkkokaupasta ostetuilla käyttämättömillä ja myyntikuntoisilla tuotteilla on 30 päivän ilmainen palautusoikeus. Poikkeuksena ovat suurikokoiset, 49,90 € toimituskuluilla toimitetut tilaukset, joista pidätämme oikeuden veloittaa aiheutuneet palautuskustannukset.

Verkkokaupan palautusoikeus ei koske kuluttajansuojalain 6. luvun 16 §:n mukaisesti:

  • Tyynyjä ja peittoja sekä avattuja hygienia- ja intiimituotteita, kuten seksivälineet, kasvomaskit, epilaattorit, partakoneet, hiustenhoitolaitteet ja -leikkurit, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume- ja verenpainemittarit, nappikuulokkeet ja hands-free-laitteet.

  • Pelejä, elokuvia, ohjelmistoja, kosmetiikkaa tai muita sinetöityjä tuotteita, kun tuotepakkaus tai sinetti on avattu.

  • Digitaalisia tuotteita, kuten e-kirjoja ja äänikirjoja.

  • Asiakkaalle leikattua metritavaraa kuten puutavaraa tai kankaita.

Mikäli sinulle on toimitettu väärä tuote tai se on viallinen, ota yhteyttä asiakaspalveluun ja palauta tuote saamiesi ohjeiden mukaan.

Huolenpitovelvollisuus

  • Kuluttajansuojalain etäkaupan 6. luvun mukaisesti palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä tuotteita. Käsittele tuotetta varoen ennen ostopäätöksen tekemistä.

  • Tuotteeseen on oikeus tutustua, mutta sitä ei saa ottaa käyttöön tutustumisen aikana ja siitä on pidettävä hyvää huolta. Tekstiilituotteista ei saa poistaa hintalappua eikä tuotetta saa pestä ennen palautusta.

  • Jos olet käsitellyt palautettua tuotetta vastoin huolenpitovelvollisuuden ohjeita ja ottanut sen käyttöön, emme hyvitä tuotteen hintaa (arvonalennus voi olla 100 %) ja perimme palautuksesta aiheutuneet posti- ja käsittelykulut.

  • Ohjeiden vastaisesti palautettua tuotetta ei palauteta takaisin.

Palautuksen toimitustavat

  • Verkkokaupasta tilatut ja myymälästä pikanoutona (2h tilauksesta) toimitetut tuotteet palautetaan samaan myymälään, kuin mistä ne on noudettu.

  • Postin toimittamia tai keskusvarastolta myymälään toimitettuja tuotteita voit palauttaa mihin tahansa Postin pakettiautomaattiin tai palvelupisteelle.

  • Verkkokauppa maksaa asiakaspalautusten ja virhetoimitusten palautusten lähetyskulut, kun noudatat palautusohjeita.

  • Mikäli tuote on toimitettu kotiinkuljetuksella (9,90 € tai 12,90 €), on palauttaminen maksutonta ainoastaan Postin toimipaikasta, ei kotoa.

  • Emme vastaanota postiennakolla lähetettyjä asiakaspalautuksia.

  • Tilattujen tuotteiden määrä ei vaikuta toimituskulujen suuruuteen. Tästä johtuen, jos tilauksen tuotteista palautetaan vain osa, ei toimituskuluja makseta takaisin. Jos palautetaan koko tilaus, hyvitetään myös tilauksen toimituskulut.

Hyvityksen maksaminen

  • Maksu palautetaan ensisijaisesti samalla maksutavalla, jota alkuperäisessä tilauksessa käytettiin. Kuluttajansuojalain etäkaupan 6. luvun mukaan verkkokaupalla on oikeus olla hyvittämättä rahoja, kunnes se on saanut palautetun tuotteen tai tuotteet takaisin.

  • Jos palautat tuotteen, joka on ollut edellytyksenä tilauksessa saadulle edulle, saatu etu mitätöityy ja edun summa vähennetään hyvitettävästä summasta.

Palautuksen postitusohje

Jos lähetyksen mukana toimitettu palautuslomake on kadonnut, voit tehdä palautuksen alla olevien ohjeiden mukaan:

  1. Peitä tai yliviivaa alkuperäiset osoitetiedot.

  2. Kirjoita pakkauksen päälle tilausnumerosi sekä verkkokaupan palautuksen sopimustunnus 670913.

  3. Vie palautus Postin palvelupisteen tiskille ja pyydä palautuksessa tarvittava osoitekortti.