S-ryhmän omat vaatemerkit valmistetaan vastuullisesti
S-ryhmässä huolehditaan siitä, että sen omat vaatemerkit tuotetaan muun muassa niiden tekijöitä ja ympäristöä kunnioittaen. Omat tuotemerkit tuovat vastuullisuudesta huolehtimisen hyvin lähelle kauppaa.
Vaatteiden vastuullisuutta voidaan arvioida esimerkiksi tuote-, ympäristö- ja sosiaaliseen vastuun näkökulmista. Tuoteryhmäjohtaja Anne Hagman SOK Marketkaupasta sanoo, että S-ryhmä tekee yhteistyötä vain valmistajien kanssa, jotka täyttävät S-ryhmän asettamat laatu- ja vastuullisuusvaatimukset.
- Jo siinä kyse on isosta paketista ehtoja koskien esimerkiksi materiaalien laatua ja alkuperää, ympäristövaikutuksia sekä ihmisoikeusasioita. Yhteistyökumppaneidemme on lisäksi täytettävä muun muassa eurooppalaisen yritysvastuujärjestelmä amforin vaatimukset esimerkiksi työntekijöiden työterveydestä ja -turvallisuudesta sekä ympäristönsuojelusta.
Vastuullisuuden hankintakriteereillä S-ryhmä pyrkii siihen, että kuluttajan ei tarvitse kantaa huolta vaatteiden vastuullisuudesta. Kriteereillä halutaan varmistaa, että vaatteita ei ole tehty vaikkapa lapsityövoimalla, vaarallisissa olosuhteissa tai kyseenalaisista raaka-aineista.
Tutustu brändeihin
Huolenpitoa työntekijöistä
Vaatevalmistajien auditoinnit eli tehdastarkastukset tekee aina kolmas osapuoli. S-ryhmän edustajat pyrkivät käymään henkilökohtaisesti kaikilla uusilla tehtailla. Kumppanuuksissa tavoitellaan pitkäkestoisuutta: pisin yhteistyö on tähän mennessä kestänyt jo yli 20 vuotta.
- Vuosien yhteistyö ja tuntemus luo molemminpuolista luottamusta, ja auttaa kumppaneitamme ymmärtämään ja vastaamaan vastuullisuusvaatimuksiimme. Sitoutumalla vaatevalmistajaan huolehdimme samalla myös heidän toimintansa ja työntekijöiden töiden jatkuvuudesta, Anne Hagman korostaa.
Sopimuksissaan S-ryhmä edellyttää, että vaatetehdas ei saa myydä tuotantoa alihankinnaksi muualle. Yhteistyötä tehdään siis vain suoraan valmistavan tehtaan kanssa. Se on tärkeä askel alkuperän varmistamisessa.
- Tehtailla pääsemme henkilökohtaisesti tutustumaan tuotanto-olosuhteisiin ja vaatteidemme valmistajiin. Tekstiiliketjut ovat silti monimutkaisia ja meidän, kuten koko alan, on tärkeää jatkuvasti kehittää koko ketjun läpinäkyvyyttä. Aina on parannettavaa, Hagman lisää.
Kauppaa käydään kasvotusten
Pukeutumisessa S-ryhmän päähankinta-alueita ovat Kiina, Bangladesh, Pakistan, Intia ja Turkki. Tehdasvierailuja tehdään usein hankintamatkojen yhteydessä. Tänä keväänä s-ryhmäläiset kävivät tutustumassa tuotteisiin, tekijöihin ja ympäristöihin Bangladeshissa ja Turkissa.
S-ryhmä on iso kaupparyhmä Suomessa, mutta maailman mittakaavassa kuitenkin pieni asiakas monille vaatetehtaille. S-ryhmän vahvuutena on se, että sen tuoteryhmäpäälliköt ja tehtaiden omistajat tuntevat toisensa.
- Aasiassa kaupanteko on suhdetoimintaa. Henkilökohtaisten suhteiden merkitys korostuu aivan eri tavalla verrattuna esimerkiksi eurooppalaisiin yhteistyökumppaneihin. Tehtaiden omistajat ovat erittäin usein itse mukana neuvotteluissa, mikä kuvastaa myös meidän merkitystämme heille sekä yhteistyökumppanina että asiakkaana, Anne Hagman miettii.
Omien suorien tehdaskontaktien lisäksi S-ryhmällä on apuna niin sanottuja liittoumakumppaneita eri maissa, jotka huolehtivat paikallisesti yhteyksistä vaatevalmistajiin. He myös vastaavat tuotannon valvonnasta yhdessä SOK:n laatu- ja vastuullisuusorganisaatioiden asiantuntijoiden kanssa.
Kestävästi suomalaiseen makuun
S-ryhmän omissa ja lisenssimerkkien vaatteissa käytetään kasvavassa määrin vastuullisia raaka-aineita, kuten vastuullisempaa puuvillaa sekä kierrätyskuituja. Kaupparyhmän tavoitteena on käyttää 100-prosenttisesti vastuullisesti tuotettua puuvillaa sen omissa tekstiileissä vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2022 osuus oli 61 prosenttia.
Myös tuotteiden tekeminen kestäväksi on vastuullista: S-ryhmän omien merkkien laatuvaatimuksissa on huomioitu esimerkiksi vaatteiden hankaus- ja valonkesto, vedenpitävyys ja koko tekninen toteutus. Yksi osa sitä on mitoitus.
- On tärkeää, että omien merkkiemme vaatekoot sopivat suomalaisille. Joillakin kansainvälisillä merkeillä esimerkiksi koko M voi vastata meidän S-kokoamme. Asiakkaamme on voitava luottaa siihen, että tuotteessa mainittu koko vastaa sitä käsitystä, joka suomalaisilla vaatteiden kokomitoituksesta on, Hagman kertoo.
S-ryhmän omat vaatemerkit – vastuullisesti laadukasta
Prisma on viime aikoina panostanut merkittävästi omien vaatemerkkiensä lisäämiseen. Perinteisten Housen, Actuellen ja London Fogin lisäksi Prisma lanseerasi keväällä 2024 ensimmäisen oman ulkoiluun ja ulkovaatteisiin keskittyvän Luode12 -merkin. Elokuussa lanseerattu uusi muotibrändi WKLY. jatkaa samaa kehitystä.
Muotikaupan tulevaisuudessa nähdään kasvava kiinnostus toimialan vastuullisuutta kohtaan. S-ryhmässä edistetään toimitusketjun läpinäkyvyyttä, kiertotalouden malleja sekä tuotannon ja raaka-aineiden ympäristövastuullisuutta sekä ihmis- ja työoikeuksia. WKLY.-mallistossa raaka-aineiden vastuullisuus on huomioitu muun muassa suosimalla Better Cotton aloitteen (BCI) kautta hankittua puuvillaa, kierrätyspolyesteria ja vaateteollisuuden leikkuujätteestä valmistettua Cyclo-kuitua.
S-ryhmä tuo kuluttajalle läpinäkyvästi esiin alkuperän tehdastiedosta lähtien kaikissa sen omien ja lisenssimerkkien vaatteissa. Avoimuuden lisäksi S-ryhmälle kunnia-asia on sen omien tuotteiden korkea laatu: tuotteista tulevien reklamaatioiden osuus on hyvin pieni, vain prosentin luokkaa.